Toeren 2017-10-02T13:59:22+00:00

Reisverslagen

Semaine du Golfe

door Mathijs van Seventer

Nieuwsgierig geworden door het enthousiasme van Bart Muller, clubgenoot bij Aegir, over Sail Caledonia ging ik eens op de website van dat evenement snu elen. Via een link kwam ik op een ander evenement: La Semaine du Golfe, een groot evenement voor klassieke schepen op de Golfe du Mor Bihan in Bretagne. We kennen de omgeving wel, want onze dochter woont en werkt daar; temeer een reden om mee te doen. Het programma zag er ook erg leuk uit, dus hebben we ons snel ingeschreven. We moesten even op acceptatie wachten, maar onze Randmeer (zeilnummer 202) bleek klassiek genoeg te zijn voor deelname.

La Semaine du Golfe is een tweejaarlijks evenement, dat steeds in de week van Hemelvaart wordt gehouden. Dit jaar duurde het van 6 tot 12 mei. De Golfe du Mor Bihan is een binnenzee van zo’n 15 bij 10 km. Er zijn een paar grotere bewoonde eilanden en nogal wat kleinere. De Mor Bihan staat in open verbinding met de zee en dat gee een extra dimensie aan het varen. Door een opening naar zee van ongeveer 800 meter breed gaat twee keer per dag het ingaand en uitgaand tij. Als je bedenkt dat het verval ongeveer 4 meter is, dan kun je je voorstellen hoe ongelofelijk veel water er door dat nauwe gat heen en weer geperst wordt. Hier en daar staat er op sommige momenten ruim 8 knopen (= plm 15 km/u) stroom.!

De ongeveer 1200 deelnemende schepen werden naar soort en grootte ingedeeld in 8 flottieljes, die allemaal hun eigen thuishaven hadden. Wij waren ingedeeld in flottielje 7. Dit flottielje was voor de ongeveer 70 open zeilboten korter dan acht meter. Om de wedstrijden overzichtelijk te houden waren er binnen dit flottielje 4 klassen geformeerd. Arradon was onze thuishaven. Je kon kiezen voor deelname aan de wedstrijd of de toertocht. Omdat we het vaargebied helemaal niet kenden en ook geen ervaring hadden met zoveel stroom dachten we zo voor de eerste keer maar mee te doen met de toertocht. Op een of andere manier stonden we toch ingedeeld voor de wedstrijd, dus werd het de wedstrijd.

Op 5 mei vertrokken Ben Craenen en ik in alle vroegte met Blauw-Blauw op de kanteltrailer van de RKO achter de auto voor de rit van 920 km naar Arradon, waar we op de camping een mobile home hadden gehuurd. De volgende dag kon de boot het water in. Dat moest voor 09:00, want de vijf uren daarna stond er te weinig water bij de slipway. Na het optuigen van de boot hebben we nog een paar uurtjes rondgevaren om te kijken of alles aan boord op z’n plaats zat, om even te wennen aan de omgeving en te kijken waar de boeien en de landmarks liggen. Het was prachtig weer: zonnetje en een lekker windje. ’s Middags was er de grote openingsparade bij Port Navalo. Die hebben we moeten missen omdat we nog een paar dingen moesten regelen voor de rest van de week.

Op dinsdag was er een openingspicknick op het Ile d’Arz. Om 11:00 waren we op het water om met een hele zwerm zeilboten naar de baai aan de oostzijde van dat eiland te varen. Bij aankomst werd ons een boei aangewezen waaraan we konden afmeren en daarna werden we vlot met een RIB naar de wal gebracht. Daar stonden grote tenten met eten en drinken voor de ongeveer 1000 aanwezigen. Het was er ontzettend gezellig met muziek en dans.

Van woensdag tot en met vrijdag werden de wedstrijden gevaren; per dag waren er twee wedstrijden. Elke avond lagen we in een andere haven en waren er festiviteiten. ’s Avonds werden we steeds met een bus naar Arradon gebracht en de ‘s ochtends bracht een bus ons weer naar de boot toe. Een geweldige organisatie!

Dit jaar was Nederland met zijn traditionele schepen de eregast. Daardoor waren er heel wat platbodems aanwezig. Op donderdag Hemelvaartsdag was er een speciale Nederlandse
dag in Vannes, de hoofdstad van de Mor Bihan. We kwamen met een hele vloot aan door het nauwe kanaal naar Vannes waar we een echt feestelijk onthaal kregen. Op de wal stonden duizenden toeschouwers. Er was een Nederlands dorp met traditionele ambachten, waar een echte Nederland promotie plaatsvond. ’s Avonds kregen de Nederlandse bemanningen een ontzettend geanimeerde ontvangst aan de haven.

Het weer viel tijdens de wedstrijden niet helemaal mee. De eerste hel van de week was het zonnig met een lekker windje, maar vanaf woensdag begon de wind aan te trekken tot zo’n 4 à 5 B en soms meer. De zon liet zich niet zo vaak meer zien en af en toe kwam er een bui over.

Het varen was een echte belevenis! De combinatie van de forse wind en de stroming maakte het varen echt spectaculair. Soms had je echt het gevoel dat je in een wildwaterbaan zat. De laatste wedstrijd konden we niet uitzeilen omdat we te laat waren voor de kentering van het tij. We konden niet tegen de stroom op en moesten de motor aantrekken. De beste vier van de zes wedstrijden telden mee. We zijn vijf van de zes keer ge nisht. Uiteindelijk werden we in onze klasse van negen deelnemers toch nog vierde plaats. Daar waren we helemaal niet ontevreden over. Nummer één werd de andere nederlandse deelnemer in onze klasse: Richard Bormans met zijn prachtige Valk 501.

Alles bij elkaar was het een geweldig evenement, zowel op het water als op de wal. De organisatie was uitstekend. Aan alles was gedacht en werd geregeld door een leger van vrijwilligers. Ook de belangstelling van de pers, toeschouwers, politici en bestuurders was overweldigend. De kranten stonden er elke dag vol van. Ongelofelijk is dat deelname geheel gratis is.

Bij het welkomstpakket dat elke bemanning krijgt zit een prachtig souvenir: een koperen plaatje met inscriptie, een bewijs van deelname aan La Semaine du Golfe 2013. Uiteraard is dat met trots bevestigd op Blauw-Blauw.

Toer Tips

Voor tips kunt u contact opnemen met de toercommissaris of uw regiovertegenwoordiger.