Zondag 31 maart 2019 mochten we de 7e winterwedstrijd varen. Wouter van der Gronden en Lukas van der Heeden met de Randmeer 1030 staan onomstotelijk aan kop, waarmee het zeker is wie de winterkampioen wordt.
De 17 meermansboten en twee eenmansboten gingen onder leiding van Fred en zijn team mooi op tijd van start. De startlijn en baan lagen er weer goed in. Niet eenvoudig met een slingerend windje uit het noordoosten. Was het die zaterdag nog een graadje of 18 geweest, de zondag begon met 9 graden.

Wouter van der Gronden was al vroeg op Elfhoeven in de weer met kleurige  zakken met trackers. Veertien zeilers kregen zo’n zakje met tracker aan boord, gekoppeld aan hun zeilnummer, waarvan later door Wouter de gegevens werden verwerkt in de mooie app van I-sail.

‘s Morgens werden er drie wedstrijden gevaren. De wind was vlagerig en liep in verschillende banen over het water. Trapezewerk was noodzakelijk en bij de bovenboei met spreader was het met die vlagen opletten.

De lunch op Elfhoeven was al vanouds geweldig verzorgd.

‘s Middags werden er weer drie wedstrijden gezeild. De wind bleef vlagerig, maar de voorspelde vlagen van 25 knopen bleven uit. Was het ‘s morgen koud, nu was de lucht geklaard en scheen de zon.

Bij de bovenboei zijn in de middag wat aanvaringen geweest met schade voor betrokkenen. Daarover is ook wat te doen geweest wat de goede stemming een beetje drukte.

Even na drie uur werd voor het laatst gefinisht en om vier uur was de prijsuitreiking in het zonnetje op het terras op het zuiden. Van Chris ten Hoopen kregen de prijswinnaars een prachtig voorjaarsbloemetje. De ene had wat meer water nodig dan de andere.
Het wedstrijdcomité had weer mooi werk verricht. Met applaus kwamen er nog wat borden gebraden gehakt op tafel.

Achteraf werd intensief naar I-sail gekeken. Met name naar de starts. Wel of geen OCS? Wouter gaf aan dat GPS plus of min 10 meter nauwkeurigheid aangeeft. Nieuw is in ieder geval dat deze techniek nu al bij het analyseren van de start wordt gebruikt. Daarnaast geeft de app inzicht in de maximale snelheid die gevaren is en ook in de gemiddelde snelheid. Die liepen aardig uiteen. De app geeft ook aan welke afstand is gevaren. Daar zitten aanzienlijke verschillen tussen. Werk aan de winkel dus. Hoe sneller te varen over kleinere afstand?

De 8e winterwedstrijd op 14 april gaan we ervaren wie de tracks goed heeft kunnen interpreteren. Komt allen!

Zie hier de Isailapp met daarin de uitslagen en de tracks
En bekijk hier de foto’s, gemaakt door Ester van Eerde en Hans de Wit

Jeroen Kooi
RM 1069